henriksson

Alla inlägg under februari 2012

Av henrikssonn - 29 februari 2012 13:53

Yep. Nu har jag omkalkylerat hela renoveringen då en ny plan kommit till. Dock inte inom renovering men på ett annat glädjeämne. Så jag har omkalkylerat hela renoveringen, rätt klurigt. För nu ska vi alltså ta renoveringen i månadskiftet mellan maj-juni istället. ojojoj, hoppas vi får hjälp av våra vänliga vänner och arbetskamrater om vi ska fixa det i tid. Med det menar jag även att vi omkalkylerat hela ekonomin, som vanliga svenssons måste göra när man tar från egen kassa. haha. Så det blir större besparingar per månad samt tyvärr kredit från ett företag. Det är i och för sig 6 företag tror jag som vi kommer att handla ifrån så det kanske inte gör något i sig men vi vart lite deppiga, dock kan vi inte tacka nej till det nya som dykt upp och vi vill heller inte vänta 3-4 år innan vi gör denna renovering. därav vår snabba sväng. Tanken är då att allt ska beställas i slutet av april kontant (alla utom ett företag där vi tar kredit) vi gjorde därför en kreditansökan idag som blev beviljad. Jag har kollat upp leveransen på golvet som som sagt ska dit först. Tar 1-3 veckor så det borde fungera. Om inte annat får man skjuta lite på själva ombyggnaden så länge man får hem sina saker. Kommer bli så spännande att få börja lägga upp bilder här på huset och våra framsteg. Det kommer troligen några till veckan om vårt kök. Dock är vi inte helt klar där då det saknas en tripp till ikea för slutfinish. Ingenting dyrt (brukar inte va de på ikea) men det är fortfarande väldigt långt till ikea från oss så vi får vänta tills vi har vägarna förbi där. Annars blir bränslet eller frakten ändå dyrare än själva materialet vi beställer och det känns onödigt. Därför har vi valt att vänta med det sista. Dock ska köket färdigställas innan vi börjar med vardagsrummet. Sambos regel, avsluta det man påbörjat, gör man inte det ska man inte påbörja något nytt heller. Så då gör vi så. han är underbar min sambo och fattar alla beslut tillsammans. Jag tycker det är superkul att han försöker intressera sig för min skull, när det kommer till gardiner. I julas så tog jag fram olika fröslag, han dissade alla och kollade upp några själv som han tyckte passade. Och det blev alldeles perfekt. Jag tror på det jag. Är man inte nöjd tillsammans så dissar man förslagen och fortsätter leta, det kommer alltid dyka upp något som båda är överens om och då gör det inte om det tar lite längre tid än beräknat.


Nu är jag mest bara så himla nervös och spänd inför denna renovering. Min första stora. Kommer bli så roligt. Påminde mig själv nu också. Måste kontakta elektriker som ska få komma hit och lägga förslag om hur vi ska dra elen då jag vill ha fler uttag. Ett till i varje rum, vilket betyder två uttag extra i rummet vi ska renovera som ska bli två.


sköt om er XXX

Av henrikssonn - 28 februari 2012 20:00


Idag var det dags för Liams 18 mån-kontrollen. Vägde 14,3kg och var 83 cm lång. Mer gjordes inte för han har tydligen fått krupp. Vi trodde de var vanlig förkylning. Han får i alla fall vila lite och vara hemma, kan fortfarande gå till förskolan men om han skulle få feber så skulle vi ringa på en gång, nattetid bad dem oss ringa 1177 för vidare rådgivning. Det kan tydligen vara så att om dem får det för första gången kan dem i vissa fall få ligga på sjukhus under någon dag bara för observation. Men det är tydligen bara om dem är väldigt små och första gången. Så vi får vara kvar hemma. Annars frågade dem om han kunde massa saker som han kan. Säga minst 10 ord. Jodå, lätt. Han kan nog det dubbla. Om han förstår fler ord? ohh, ja. Känns som han förstår allt jag säger. Dags att byta blöja, tvätta händerna, bada, nu är det natt, kan du hämta den där nallen. Sen undrade dem om han kan bygga och det kändes lite konstigt för det kan han men de kunde han vid förra kontrollen också och då kontasterade dem att det gick hur bra som hellst. Men övning ger väl färdighet, menar att han äger ju tonvis med duplo. Suck. Tur han är inne i den perioden att han tycker om att städa. Undrar hur det bli när allt bara kommer få ligga kvar på golvet? haha. men den dagen den sorgen.


Jag har fått en förkylning från down under. Tål inte nässpray heller. Eller jag är inte allergisk men jag kräks efter 5-10 minuter efter att jag sprayat näsan. Då känns det lite meningslöst att ta den. Visst, jag blir frisk i näsan men förlorar middan. Så jag snyter mig non-stop hela dagarna. Idag har jag använt ett helt 10-pack med näsdukar. Hoppas det är ett snabbvirus.


Sen har jag pluggat lite idag. Som sagt så var liam på kontroll så vi tog eftermiddan av och var med varandra istället för att gå tillbaka till skolan båda två. Åkte lite skottkärra, drack saftsoppa och tittade på Oscars Oas. Den är väl på 3 minuter men när det kommer till teve så håller inte hans tålamod längre än så. Han är verkligen ingen tevetittare. han blir för göralös och springer iväg och dammsuger eller rider på gunghästen istället. Idag var det dock att så länge som möjligt kunna spela så många speldosor som möjligt. Tror det var fyra olika som gick samtidigt i en tjugo minuter eller så. Bara man kopplar bort ljudet och ser det roliga för honom, då lovar jag att man itne störs av ljudet som går i fyra olika melodier och takter. gubben noak, bonnagård, blinka lilla stjärna och nån annan truddelutt jag aldrig hört. Härligt.


Planerat om lite vad gäller renovering av vardagsrum så ska se hur det går om vi kan lägga undan lite mer än tänkt så kanske vi kan ordna allt tidigare. Golvet och panelen till ena väggen kommer förhoppningsvis inhandlas i Maj samtidigt som veden för kommande års bruk ska hämtas. Sen har vi inte riktigt bestämt vilken färg vi vill ha på tapeterna men det kommer väl. Golver kommer inte läggas då vi ska riva panelen och sätta upp en vägg så måste vi ha allt väggmaterial innan vi lägger golvet. Eller måste och måste men hur snyggt är det med ett nylagt golv och sen inge väggar. Inte så mysigt vardagsrum.


Mamma var ner och hälsade på och åt lunch med oss (Jag och Kent) på fiket idag. Lunchkorv med potatis, guacomole och gurkmajo. Mömma! Alltid trevligt med besök.


Sköt om er Xxx

Av henrikssonn - 27 februari 2012 19:46


Ojojoj, mycket har hänt på ett år. Som vid samma tid ifjol så var det kalas för båda mina småbröder i veckan. yngsta fyllde 21 och den äldre 22. Gratulerar till dem. Liam är stor nu, springer runt, kan rulla runt :P haha och har fått tänder. Jag visste väl att det skulle gå hur bra som hellst. läst mina tidigare inlägg nyss för att uppdatera mig själv om vad jag skrivit. Jisses vad jag skrev mycket svordommar. huvvaligen, det får det bli ändring på.

Liam går på förskolan och själv läser jag till förskollärare vid Mittuniversitetet. Vi köpte en villa på 220kvm inkl. källare. Fin villa som vi påbörjat vissa renoveringar med. Allt fungerar precis som det ska så det vi behöver göra nu är väl mest att totalrenovera skönhetsdetaljerna då det är från 60-talet. Plus några få saker till det. Det är ett proppskåp och ojordade uttag. Därför ska vi anlita en elektriker till sommaren för att byta till en nyare modell av elskåp, samt byta ut alla kablar. Då ska vi passa på att skaffa några fler uttag då det endast finns ett i varje rum. I somras införskaffade vi 2st ackumulatortankar på 500L var. Känns bra att vi ordnade med det först och tar elen sen, annars hade vi nog haft kallt här hemma. Fönster måste bytas ut då det blir kallras i vardagsrummet. Men det rummet är det sparning till en renovering till hösten. Då blir det byte av precis ALLT. Golv väggar, ska dela av detta avlånga rum ocskå. Blir en kamin, mest för mys men. Alla möbler ska bytas ut, så det blir två soffor, soffbord, avlastningbord belysning, tevemöbel... Ja, allt utom teven ska bytas ut mot nytt och fräscht som är mer i våran stil. Vill ha ett lugnt och harmoniskt vardagsrum, nu är det en salig blanding av orange, gul, vit, brun och svart. Inte så charmigt. haha. Men det kommer bli bättre. Vi har valt att ta en sak i taget och då göra om allt på en gång. Det gör inget för oss att det tar några år, vi slipper i allafall leva i ett renoveringsprojekt. Sen är vi lite anti kredit så vi sparar upp och handlar allt kontant. Det är därför vi väntar till hösten istället för nu. Då har vi jobbat ihop det själv och äger det på en gång. Allt är klart och betalt i samma stund man handlar det. Det är just känslan vi vill åt, istället för att betala av till flera olika företag hur länge som hellst, pengarna ska ut i vilket fall och vi slipper räntor och administrativa avgifter.

Vi la en uteplats i betongplattor och införskaffade ett tjusigt caféset. Har även ett sånt där bord med bänkar på vardera sida som man kan se i parken. Perfekt när det blir middag ute, morgonkaffet kan vi dricka vid cafésetet. En stor fin gräsmatta där vi har vinbärsbuskar, både svarta och röda, hallonbuskar, ett plommonträd med otroligt god frukt. I sommar ska vi ordna ett litet land också, med morötter, gräslök, jordgubbar och lite potatis. Det kommer bli trevligt. Ska även införskaffa lite humle och göra uteplatsen lite mer mysig och ombonad med ett valv som leder ut mot baksidan och gräsmattan.


Lilla S har flyttat till stan och börjat på gymnasiet. Det går väldigt bra och inriktningen är barn. Tror jag är ett klokt val. Mitt val av teater var kanske inte så intelligent. Men det ordnar vi nu med förskollärarutbildningen.

Min lilla skrutt kan prata ganska bra också, kan säga bil och sen tut, tut. Pippi (fågel), Tatt (Tack eller Katt), Tutte (nappen), natt (godnatt). Åh vad underbart. Jag har hört från bekanta att jag kunde skatta mig lycklig när han var yngre än ett och sov hela nätterna men att det kommer ändra sig snabbt. Det har det inte. Varje kväll mellan 18:30-19:00 så vinkar han och säger natt. Går till grinden och väntar på att vi ska öppna. Så går han uppför trappen själv, in på sitt rum och ställer sig brevid sängen, vi lyfter i han ger en kram och säger natt igen. Sen lägger han sig. thats it. Aldrig att han vaknar mitt i natten, han lägger sig bara och sover. Måste vara efter sin far. Sen strax efter 7 så vaknar han på morgonen. Vad härligt. Kan även säga mamma, pappa och massor av saker. Kan göra high-five och klättrar på allt. Flyttar stolar och klättrar upp för att nå något på bänken eller stå och titta ut genom fönstret på bilar som åker förbi. Plogbilen och sopbilen är helt klart roligast. Det blinkar en massa och det låter mycket. Han verkar tycka om det som låter mycket. Han dammsuger (utan att överdriva) minst 3 timmar om dan. det är lite jobbigt ibland men det bli städat så han får väl hålla på. För drar man ur kontakten blir han arg. Nej, nej. Skriker han. Motorsågen verkar inte skrämma honom heller så när min bättre hälft kapar och klyver ved så får vi vara inne och baka bullar eller liknande för han vill bara ner till det som låter mycket vid källaringången. Gosplutten min.


Det här börjar bli väldigt långt men det kommer troligen bli mer lättläst i nästa inlägg. Detta var mer en presentation av vad som hänt sista tiden. Eller sen förra inlägget som tydligen var Mars ifjol.


Ta hand om varandra Xxx

Ovido - Quiz & Flashcards