henriksson

Direktlänk till inlägg 24 mars 2012

Återigen upprörd på svenska rättstystemet!

Av henrikssonn - 24 mars 2012 21:04

Här är en länk till aftonbladet till att börja med:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article14509292.ab


Om ni inte orkar läsa den kan jag säga att kvinnan som blev huggen med en machete av sin pojkvän blev dömd till 8 års fängelse. han överklagade med anledningen till att han var full och visste inte vad han gjorde. Högsta Domstolen tog sig vid av den förklaringen och straffet sänktes till 5 år. Minns ni den händelsen. Hon blev stucken vad var det? 15 gånger? Med en machete. Fattar ni den grejen? Hon hade väl nog en äkta skyddsängel vid sin sida som överlevde det. Så att säga, inte för att jag trro på sånt men ändå, man säger väl så när nån har en jävla tur att överleva. Men vilket liv sen. Hur kommer inte hennes liv se ut. Lider verkligen med denna främmande kvinna som inte kan påverka något alls för att han var för full. Artikeln handlar väl mest inte om just denna incidens men att man ska kunna använda fylla som anledning att man inte var i stånd att stå för sina egna handlingar. Som ett psykist fenomen där man inte kan handla rätt. Återigen till denna felande syn enligt mig till rättstystemet. Varför i hela friden ser man det som en anledning till att en människa inte ska ta sitt fulla straff för sina handlingar? Låt säga, rent hypotetiskt att en person kör full, av en olycklig anledning kör ihjäl ett barn. Ska han då slippa straff för att han var för full för att se ellet uppmärksamma något? Ska en person på fyllan på ta ihjäl sin partner eller vem som hellst i fråga kunna få ett mildare straff för att de inte var i sina sinnens fulla bruk? Helt absurt!


Sådana här nyheter upprör mig väldigt mycket. Det är detsamma som psykiska sjukdomar som jag nämt tidigare tror jag. Jag har ingen som helst medkänsla till om dem har varit sjuk eller alkohol/drogpåverkad över huvud taget. Straffen ska vara desamma för alla. Min personliga åsikt nu alltså. Men jag anser inte att det har någon betydelse. Alls. Någonsin. Gäller det mord, våldtäckt, misshandel osv. Tunga brott. Då ska de va samma för alla, frisk eller inte, nykter eller inte. Samma som att man inte ska skilja på tjocka eller smala, smarta eller dumma, rika eller fattiga, ljusa eller mörka. Man ska inte skilja på människor. Och där inte heller på de brott de begår. ALLT ska ALLTID vara på samma villkor. Sen är det banne mig dags att sverige inför ett straff som heter Livstid som faktiskt bokstavligt talat är Livstid. Det betyder, resten av livet innanför murar. Inte som det är här. Någon som sett Nyckeln till frihet? Underbar film. Så ska ett fängelse vara. Man kan skaffa vänner där. Kan få använda bibliotek osv. Men inget internet, ingen musik, inget sånt. Det ska vara botten att sitta inne. Det ska va det värsta dem varit med om. Så dem som åker in för små inbrott eller liknande, som vill fasen aldrig någonsin hamna där igen för det var en sån mardröm att dem aldrig mer vill utsätta sig för något liknande igen...


Eller är vi för snälla? Ska vi alltid ge människor en andra chans? Och en till? Och en till?

Nej. Det är dags tycker jag att vi ser över våra lagar och vårt rättstystem. Det är skandalöst att det får gå till så här.


Självklart får var och en ha sin egen uppfattning och åsikt. Jag uttrycker bara min. Men jag känner inte att det är rätt. Jag vill inte utsätta mina kära för att någon som mördat på fyllan ska få gå fri efter några år och sen i fyllan igen kanske ha ihjäl någon i min familj. I en "olyckshändelse". Jag vill inte riskera, aldrig utsätta mina nära för en sådan situation. Det tror jag att jag kan ärligt säga att ingen någonsin vill, inte du heller. Eller hur? Därför ska straffen skärpas. Full, frisk, sjuk, nykter, oavsett vad. Det ska va samma straff och i grad med brottet. Man får helt enkelt stå för det man gjort och ta konsekvenserna!!!  


Ursäkta stavfel. När jag är upprörd skriver jag för fort och då blir det småmissar. ber om ursäkt för dessa. God natt.


xXX


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av henrikssonn - 23 mars 2012 15:38

Ah, visst är det inte helt underbart att det äntligen kommer ett rockabilly band som spelar bra. Syns att dem verkligen har roligt på scen och det är väl en sak som jag personligen känner påverkar mycket i ett framträdande. Ser jag en artist som in...

Av henrikssonn - 21 mars 2012 13:41

ja, i torsdags så ringde lillebror och ville att jag skulle hämta honom i stan, blev en 20 mils resa t.o.r och nu idag for han. Mamma min kom ner igår och sov över så hon tog med sig brodern till sig. Vi ha mest spelat datorspel och slappat på dagarn...

Av henrikssonn - 8 mars 2012 10:12

Den här nyheten kom till mig i morse. Jag börjar med att länka till filmen som är kanppt en halvtimme lång.   http://www.youtube.com/watch?v=Y4MnpzG5Sqc   Den bör ses av alla! Det handlar om en man i afrika som heter Joseph Kony och han har u...

Av henrikssonn - 7 mars 2012 08:03

Nu är morgonen här igen. Läste ut boken igår btw och den blev faktistk lite mer intressant efter en stund, ungefär halvvägs in i boken så blev den ganska bra faktiskt. Nu ska jag bara göra tre frågeställningar som kan kopplas till lärandemålen och sa...

Av henrikssonn - 6 mars 2012 19:21

Ja, igårkväll visade Liam för första gången hur stor han var. oj, vad han sträckte på sig, han var jääättestor. Riktigt nöjd var han också. Ikväll har han lekt tittut med storebror sin som kom förbi för att surra lite och hämta lite post. Sen sparkad...

Ovido - Quiz & Flashcards