henriksson

Direktlänk till inlägg 8 mars 2012

Kony 2012

Av henrikssonn - 8 mars 2012 10:12

Den här nyheten kom till mig i morse. Jag börjar med att länka till filmen som är kanppt en halvtimme lång.


http://www.youtube.com/watch?v=Y4MnpzG5Sqc


Den bör ses av alla! Det handlar om en man i afrika som heter Joseph Kony och han har under mer än 20 års tid kidnappat och mördat barn. Tvingat dem att döda sina föräldrar osv. Det är en levande mardröm för dess barn och det måste uppmäksammas. Det händer mycket hemskt i världen nu, det vet jag. Det är svårt att ta in allt, jag själv blundar för det mesta. Det blir helt enkelt för mycket. Men av att ha sett denna film så känner jag att det tickar alla boxar av vad som är viktigt för mig. Barn, först och främst. Att alla barn runt hela världen ska få en bra uppväxt utan att känna sig hotad till livet, barn ska inte behöva växa upp och vara rädd. Den andra är utbildning, alla barn har rätt till utbildning. Det låter väldigt mycket nu som det som teve brukar köra olika galor på och samla in pengar men detta gäller en man. en enda man. Som man till varje pris vill stoppa. Jag vill stoppa honom. efter ungefär 17 minuter in i filmen så blir det väldigt känslosamt och mäktigt med en kör med barn som ropar. Som protesterar.

Det finns mycket information om den här mannen som heter Kony. Man vill göra honom känd. Inte för att han är bra men för att uppmärksamma ALLA på planeten om vad han håller på med och vem han är. För att få politiker och andra högre satta än oss själva att reagera och tillsammans ska vi på något vis försöka stoppa dessa tragiska händelser som sker där nere. Det här är inte ett krig, det ska inte bli ett krig. Det här är en fråga om att stoppa en människa från att begå fruktansvärda brott emot barn.


Snälla. Se videon. Det tar bara en halvtimme. Jag kan inte bidra med pengar, det gör jag aldrig. Jag måste själv se efter de mina först. Men jag kan sprida budskapet. Jag kan göra något. Få andra att se. Andra som kanske kan påverka mer. Det jag kan göra är att sprida budskapet vidare och det tänker jag göra. Här och på facebook, på twitter och i mail. Det är vad jag kan. Vill ni snälla kika på videon och se vad ni kan göra?


Vi måste stoppa att man får göra så här emot ett barn. Vart i världen man än bor.

Xxx

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av henrikssonn - 24 mars 2012 21:04

Här är en länk till aftonbladet till att börja med: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article14509292.ab   Om ni inte orkar läsa den kan jag säga att kvinnan som blev huggen med en machete av sin pojkvän blev dömd ti...

Av henrikssonn - 23 mars 2012 15:38

Ah, visst är det inte helt underbart att det äntligen kommer ett rockabilly band som spelar bra. Syns att dem verkligen har roligt på scen och det är väl en sak som jag personligen känner påverkar mycket i ett framträdande. Ser jag en artist som in...

Av henrikssonn - 21 mars 2012 13:41

ja, i torsdags så ringde lillebror och ville att jag skulle hämta honom i stan, blev en 20 mils resa t.o.r och nu idag for han. Mamma min kom ner igår och sov över så hon tog med sig brodern till sig. Vi ha mest spelat datorspel och slappat på dagarn...

Av henrikssonn - 7 mars 2012 08:03

Nu är morgonen här igen. Läste ut boken igår btw och den blev faktistk lite mer intressant efter en stund, ungefär halvvägs in i boken så blev den ganska bra faktiskt. Nu ska jag bara göra tre frågeställningar som kan kopplas till lärandemålen och sa...

Av henrikssonn - 6 mars 2012 19:21

Ja, igårkväll visade Liam för första gången hur stor han var. oj, vad han sträckte på sig, han var jääättestor. Riktigt nöjd var han också. Ikväll har han lekt tittut med storebror sin som kom förbi för att surra lite och hämta lite post. Sen sparkad...

Ovido - Quiz & Flashcards