henriksson

Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

18 månaders kontroll

Av henrikssonn - 28 februari 2012 20:00


Idag var det dags för Liams 18 mån-kontrollen. Vägde 14,3kg och var 83 cm lång. Mer gjordes inte för han har tydligen fått krupp. Vi trodde de var vanlig förkylning. Han får i alla fall vila lite och vara hemma, kan fortfarande gå till förskolan men om han skulle få feber så skulle vi ringa på en gång, nattetid bad dem oss ringa 1177 för vidare rådgivning. Det kan tydligen vara så att om dem får det för första gången kan dem i vissa fall få ligga på sjukhus under någon dag bara för observation. Men det är tydligen bara om dem är väldigt små och första gången. Så vi får vara kvar hemma. Annars frågade dem om han kunde massa saker som han kan. Säga minst 10 ord. Jodå, lätt. Han kan nog det dubbla. Om han förstår fler ord? ohh, ja. Känns som han förstår allt jag säger. Dags att byta blöja, tvätta händerna, bada, nu är det natt, kan du hämta den där nallen. Sen undrade dem om han kan bygga och det kändes lite konstigt för det kan han men de kunde han vid förra kontrollen också och då kontasterade dem att det gick hur bra som hellst. Men övning ger väl färdighet, menar att han äger ju tonvis med duplo. Suck. Tur han är inne i den perioden att han tycker om att städa. Undrar hur det bli när allt bara kommer få ligga kvar på golvet? haha. men den dagen den sorgen.


Jag har fått en förkylning från down under. Tål inte nässpray heller. Eller jag är inte allergisk men jag kräks efter 5-10 minuter efter att jag sprayat näsan. Då känns det lite meningslöst att ta den. Visst, jag blir frisk i näsan men förlorar middan. Så jag snyter mig non-stop hela dagarna. Idag har jag använt ett helt 10-pack med näsdukar. Hoppas det är ett snabbvirus.


Sen har jag pluggat lite idag. Som sagt så var liam på kontroll så vi tog eftermiddan av och var med varandra istället för att gå tillbaka till skolan båda två. Åkte lite skottkärra, drack saftsoppa och tittade på Oscars Oas. Den är väl på 3 minuter men när det kommer till teve så håller inte hans tålamod längre än så. Han är verkligen ingen tevetittare. han blir för göralös och springer iväg och dammsuger eller rider på gunghästen istället. Idag var det dock att så länge som möjligt kunna spela så många speldosor som möjligt. Tror det var fyra olika som gick samtidigt i en tjugo minuter eller så. Bara man kopplar bort ljudet och ser det roliga för honom, då lovar jag att man itne störs av ljudet som går i fyra olika melodier och takter. gubben noak, bonnagård, blinka lilla stjärna och nån annan truddelutt jag aldrig hört. Härligt.


Planerat om lite vad gäller renovering av vardagsrum så ska se hur det går om vi kan lägga undan lite mer än tänkt så kanske vi kan ordna allt tidigare. Golvet och panelen till ena väggen kommer förhoppningsvis inhandlas i Maj samtidigt som veden för kommande års bruk ska hämtas. Sen har vi inte riktigt bestämt vilken färg vi vill ha på tapeterna men det kommer väl. Golver kommer inte läggas då vi ska riva panelen och sätta upp en vägg så måste vi ha allt väggmaterial innan vi lägger golvet. Eller måste och måste men hur snyggt är det med ett nylagt golv och sen inge väggar. Inte så mysigt vardagsrum.


Mamma var ner och hälsade på och åt lunch med oss (Jag och Kent) på fiket idag. Lunchkorv med potatis, guacomole och gurkmajo. Mömma! Alltid trevligt med besök.


Sköt om er Xxx

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av henrikssonn - 24 mars 2012 21:04

Här är en länk till aftonbladet till att börja med: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article14509292.ab   Om ni inte orkar läsa den kan jag säga att kvinnan som blev huggen med en machete av sin pojkvän blev dömd ti...

Av henrikssonn - 23 mars 2012 15:38

Ah, visst är det inte helt underbart att det äntligen kommer ett rockabilly band som spelar bra. Syns att dem verkligen har roligt på scen och det är väl en sak som jag personligen känner påverkar mycket i ett framträdande. Ser jag en artist som in...

Av henrikssonn - 21 mars 2012 13:41

ja, i torsdags så ringde lillebror och ville att jag skulle hämta honom i stan, blev en 20 mils resa t.o.r och nu idag for han. Mamma min kom ner igår och sov över så hon tog med sig brodern till sig. Vi ha mest spelat datorspel och slappat på dagarn...

Av henrikssonn - 8 mars 2012 10:12

Den här nyheten kom till mig i morse. Jag börjar med att länka till filmen som är kanppt en halvtimme lång.   http://www.youtube.com/watch?v=Y4MnpzG5Sqc   Den bör ses av alla! Det handlar om en man i afrika som heter Joseph Kony och han har u...

Av henrikssonn - 7 mars 2012 08:03

Nu är morgonen här igen. Läste ut boken igår btw och den blev faktistk lite mer intressant efter en stund, ungefär halvvägs in i boken så blev den ganska bra faktiskt. Nu ska jag bara göra tre frågeställningar som kan kopplas till lärandemålen och sa...

Ovido - Quiz & Flashcards