henriksson

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Glömde bort min blogg för ett år.

Av henrikssonn - 27 februari 2012 19:46


Ojojoj, mycket har hänt på ett år. Som vid samma tid ifjol så var det kalas för båda mina småbröder i veckan. yngsta fyllde 21 och den äldre 22. Gratulerar till dem. Liam är stor nu, springer runt, kan rulla runt :P haha och har fått tänder. Jag visste väl att det skulle gå hur bra som hellst. läst mina tidigare inlägg nyss för att uppdatera mig själv om vad jag skrivit. Jisses vad jag skrev mycket svordommar. huvvaligen, det får det bli ändring på.

Liam går på förskolan och själv läser jag till förskollärare vid Mittuniversitetet. Vi köpte en villa på 220kvm inkl. källare. Fin villa som vi påbörjat vissa renoveringar med. Allt fungerar precis som det ska så det vi behöver göra nu är väl mest att totalrenovera skönhetsdetaljerna då det är från 60-talet. Plus några få saker till det. Det är ett proppskåp och ojordade uttag. Därför ska vi anlita en elektriker till sommaren för att byta till en nyare modell av elskåp, samt byta ut alla kablar. Då ska vi passa på att skaffa några fler uttag då det endast finns ett i varje rum. I somras införskaffade vi 2st ackumulatortankar på 500L var. Känns bra att vi ordnade med det först och tar elen sen, annars hade vi nog haft kallt här hemma. Fönster måste bytas ut då det blir kallras i vardagsrummet. Men det rummet är det sparning till en renovering till hösten. Då blir det byte av precis ALLT. Golv väggar, ska dela av detta avlånga rum ocskå. Blir en kamin, mest för mys men. Alla möbler ska bytas ut, så det blir två soffor, soffbord, avlastningbord belysning, tevemöbel... Ja, allt utom teven ska bytas ut mot nytt och fräscht som är mer i våran stil. Vill ha ett lugnt och harmoniskt vardagsrum, nu är det en salig blanding av orange, gul, vit, brun och svart. Inte så charmigt. haha. Men det kommer bli bättre. Vi har valt att ta en sak i taget och då göra om allt på en gång. Det gör inget för oss att det tar några år, vi slipper i allafall leva i ett renoveringsprojekt. Sen är vi lite anti kredit så vi sparar upp och handlar allt kontant. Det är därför vi väntar till hösten istället för nu. Då har vi jobbat ihop det själv och äger det på en gång. Allt är klart och betalt i samma stund man handlar det. Det är just känslan vi vill åt, istället för att betala av till flera olika företag hur länge som hellst, pengarna ska ut i vilket fall och vi slipper räntor och administrativa avgifter.

Vi la en uteplats i betongplattor och införskaffade ett tjusigt caféset. Har även ett sånt där bord med bänkar på vardera sida som man kan se i parken. Perfekt när det blir middag ute, morgonkaffet kan vi dricka vid cafésetet. En stor fin gräsmatta där vi har vinbärsbuskar, både svarta och röda, hallonbuskar, ett plommonträd med otroligt god frukt. I sommar ska vi ordna ett litet land också, med morötter, gräslök, jordgubbar och lite potatis. Det kommer bli trevligt. Ska även införskaffa lite humle och göra uteplatsen lite mer mysig och ombonad med ett valv som leder ut mot baksidan och gräsmattan.


Lilla S har flyttat till stan och börjat på gymnasiet. Det går väldigt bra och inriktningen är barn. Tror jag är ett klokt val. Mitt val av teater var kanske inte så intelligent. Men det ordnar vi nu med förskollärarutbildningen.

Min lilla skrutt kan prata ganska bra också, kan säga bil och sen tut, tut. Pippi (fågel), Tatt (Tack eller Katt), Tutte (nappen), natt (godnatt). Åh vad underbart. Jag har hört från bekanta att jag kunde skatta mig lycklig när han var yngre än ett och sov hela nätterna men att det kommer ändra sig snabbt. Det har det inte. Varje kväll mellan 18:30-19:00 så vinkar han och säger natt. Går till grinden och väntar på att vi ska öppna. Så går han uppför trappen själv, in på sitt rum och ställer sig brevid sängen, vi lyfter i han ger en kram och säger natt igen. Sen lägger han sig. thats it. Aldrig att han vaknar mitt i natten, han lägger sig bara och sover. Måste vara efter sin far. Sen strax efter 7 så vaknar han på morgonen. Vad härligt. Kan även säga mamma, pappa och massor av saker. Kan göra high-five och klättrar på allt. Flyttar stolar och klättrar upp för att nå något på bänken eller stå och titta ut genom fönstret på bilar som åker förbi. Plogbilen och sopbilen är helt klart roligast. Det blinkar en massa och det låter mycket. Han verkar tycka om det som låter mycket. Han dammsuger (utan att överdriva) minst 3 timmar om dan. det är lite jobbigt ibland men det bli städat så han får väl hålla på. För drar man ur kontakten blir han arg. Nej, nej. Skriker han. Motorsågen verkar inte skrämma honom heller så när min bättre hälft kapar och klyver ved så får vi vara inne och baka bullar eller liknande för han vill bara ner till det som låter mycket vid källaringången. Gosplutten min.


Det här börjar bli väldigt långt men det kommer troligen bli mer lättläst i nästa inlägg. Detta var mer en presentation av vad som hänt sista tiden. Eller sen förra inlägget som tydligen var Mars ifjol.


Ta hand om varandra Xxx

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av henrikssonn - 24 mars 2012 21:04

Här är en länk till aftonbladet till att börja med: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article14509292.ab   Om ni inte orkar läsa den kan jag säga att kvinnan som blev huggen med en machete av sin pojkvän blev dömd ti...

Av henrikssonn - 23 mars 2012 15:38

Ah, visst är det inte helt underbart att det äntligen kommer ett rockabilly band som spelar bra. Syns att dem verkligen har roligt på scen och det är väl en sak som jag personligen känner påverkar mycket i ett framträdande. Ser jag en artist som in...

Av henrikssonn - 21 mars 2012 13:41

ja, i torsdags så ringde lillebror och ville att jag skulle hämta honom i stan, blev en 20 mils resa t.o.r och nu idag for han. Mamma min kom ner igår och sov över så hon tog med sig brodern till sig. Vi ha mest spelat datorspel och slappat på dagarn...

Av henrikssonn - 8 mars 2012 10:12

Den här nyheten kom till mig i morse. Jag börjar med att länka till filmen som är kanppt en halvtimme lång.   http://www.youtube.com/watch?v=Y4MnpzG5Sqc   Den bör ses av alla! Det handlar om en man i afrika som heter Joseph Kony och han har u...

Av henrikssonn - 7 mars 2012 08:03

Nu är morgonen här igen. Läste ut boken igår btw och den blev faktistk lite mer intressant efter en stund, ungefär halvvägs in i boken så blev den ganska bra faktiskt. Nu ska jag bara göra tre frågeställningar som kan kopplas till lärandemålen och sa...

Ovido - Quiz & Flashcards